FAQ - Vanliga frågor och svar
Varför ska jag välja SöderPort framför andra leverantörer?
Med över 70 års erfarenhet i branschen tillverkar vi kundanpassade vackra dörrar och entrépartier av absolut högsta kvalitet med generösa garantier och som motsvarar dagens säkerhetskrav. Våra produkter präglas av ett gediget småländskt hantverk med noggrann precision och omsorg om detaljerna. En produkt från SöderPort är tillverkad för att hålla under mycket lång tid och att det såväl ekonomiskt som miljömässigt är ett bra val.
Vanliga frågor om dörrar
Vad har ni för kvalitet på virket?
Virket kommer från Hälsingland och Norrland för att få gamla tätvuxna, grova träd med högsta kvalité.
För oss gäller homogent virke när det gäller alla väderutsatta delar.
Många dörrtillverkare har problem med svällning i skivmaterial och lister - hur har SöderPort löst detta?
Utvändigt skivmaterial (MDF-/HDF-board) är av fabrikat Tricoya - MDF och är helt vattenfast.
Utvändiga glas- och dekorlister är av träslaget Accoya som är mycket formstabilt och helt vattenfast med minimal svällning.
Här kan du läsa mer om Tricoya och Accoya ur miljösynpunkt.
Fritt öppningsmått på våra dörrar
Fritt öppningsmått på våra dörrar hittar du här.
Eftermontage av digitalt lås, exempelvis Yale Doorman
Om du har för avsikt att eftermontera exempelvis elektronisk låsning typ Yale Doorman, så går det utmärkt - DOCK INTE YALE Doorman V2 på pardörrar med dubbla anslagslister där dörren är tillverkad före våren 2019.
På alla övriga dörrar, (inkl. pardörrar med dubbla anslagslister tillverkade efter våren 2019) går det utmärkt att eftermontera Yale Doorman.
Tänk dock på att all eftermontering görs på eget ansvar. Är du osäker - kontrollera beskrivning, måttsättningar etc. för beslaget extra noggrant innan du påbörjar montaget - alternativt kontakta oss för rådgivning.
Justering av slutbleck
Här hittar du justeringsinstruktion till slutbleck ASSA 1489-12.
Underhåll/ommålning - målade ytterdörrar
Här kan du läsa mer om hur du ska måla om och underhålla din målade ytterdörr.
Underhåll - ytterdörrar av ek
När det gäller ekdörrar/-partier så har vi tagit fram en underhållssats som följer med i varje leverans (antal satser i förhållande till orderns storlek). Detta då vi uppmärksammat att många kunder tror att de köpt ett aluminiumparti av trä – dvs. inte är införstådd med det underhåll som följer. Genom att levererar med underhållssatsen så påtalar vi vikten av regelbundet underhåll som görs i rätt tid – det är lätt hänt att man som kund kanske ser att underhåll behövs, men steget till att köpa in det som behövs och utföra det kan bli för stort och kanske heller aldrig blir av. Vi vill underlätta och minska det steget. Här kan du läsa mer.
A-, B-, C-mått på våra ytterdörrar
Om du själv ska köpa låscylinder eller behör till din ytterdörr, så kommer låsfirman att fråga efter A-, B- och C-mått på dörren och dessa är: A-70mm, B-27mm, C-43 mm (A=dörrtjocklek, B=mått från utvändig dörrbladsyta till centrum på låshuset och C=måttet från centrum låsstolpe till invändig dörrbladsyta).
Hur hittar jag ordernumret på min dörr från SöderPort?
Om du inte har fakturan så finns vårt ordernummer infräst på undersidan av dörrbladet på dörrar som vi tillverkat efter maj 2018.
Vanliga frågor om fönster
Varför ska jag inte välja plastfönster?
Läs mer om plastens påverkan på oss och vår miljö här.
Vilket energivärde rekommenderar ni vid val av fönster?
Ska fönstret sitta i ett året-runt uppvärmt hus så rekommenderar vi u-värde 1,2 ( 3-glas energi/gas) men minst U-värde 1,7 (3-glas std). I sommarstugor som inte värms upp under vinter rekommenderar vi u-värde 1,9-2,6 (2-glas).
Vilken typ av färg använder ni som standard på era fönster och fönsterdörrar?
Vid val av bara grundmålat så använder vi oljegrund från AkzoNobel, färgsystem US-35. Beställer du färdigmålat vitt så har vi även där oljegrund från AkzoNobel, färgsystem Winflex i kulör NCS-S0502-Y.
Läs mer gällande våra målningsbehandlingar.
Vad är det för typ av kitt ni använder?
Det är ett nyutvecklat kitt baserat på MS-polymer (inte Silikon). Det går utmärkt att måla (även linoljefärg) och fåglarna äter det inte. Vi har 10 års garanti gällande vidhäftningen på kittet. Klicka här för mer information.
Vanliga frågor om leverans och leveranstid
Hur lång leveranstid har ni?
Då vi tillverkar allt efter kundens beställning så blir är leveranstiden normalt ca 10 veckor från order.
Hur sker leveransen?
Vi samarbetar med DHL för alla våra leveranser till slutkund, det finns flera möjligheter att bestämma hur man vill att leveransen ska meddelas kund.
När det gäller leveransavisering så sker den i 3 steg:
1 - När leveransen skickas från oss får du ett sms med sändningsnummer och kontaktuppgifter till DHL
2 - Innan leveransen lastas från terminal till mottagaren får du ett sms från DHL med avisering som du behöver svara på för samordning när du kan ta emot leveransen.
3 - Leverans med DHL enligt inbokad tid.
Om du vill påskynda din leverans kontaktar du DHL arbetsdagen efter att du fick vårt sms i steg 1.
Garanti, felanmälan och reklamation
Vart hittar jag information och villkor kring garanti, felanmälan och reklamation?
Här hittar du information kring garanti och försäljningsvillkor.
Villkor för felanmälan och reklamation hittar du här, själva anmälan kring felanmälan och reklamation skickas in via formuläret på vår hemsida under fliken Kundservice-Felanmälan/Reklamation.
Vi följer även villkoren i Besiktningsmannaboken 2022 vid felanmälan och reklamation.